Obserwuj, twórz, baw się – sekrety doskonałej techniki oświetleniowej z Andrea Belluso

opublikowano 13-10-2020 10:19

Obserwuj, twórz, baw się – sekrety doskonałej techniki oświetleniowej z Andrea Belluso

„Mam tylko jedną radę dotyczącą oświetlenia – nie ma żadnych reguł! Gdy tylko przestaniesz przestrzegać sztywnych zasad i ustalonych schematów, a zamiast tego wykorzystasz swoją wyobraźnię i kreatywność, wtedy znajdziesz najlepszy sposób oświetlenia danej sceny”. Andrea „Zaklinacz Światła” Belluso nie tylko tak mówi – on jest doskonałym przykładem właśnie takiego działania!

Andrea Belluso z wielką pasją opowiada o odkryciu, którego dokonał kilka lat temu, kiedy odzyskał zapał do robienia w życiu tego, co kocha: do fotografii. „Dokładnie studiując narzędzia do kształtowania światła, nauczyłem się właściwości każdego z nich i technik, które zmieniają ich charakterystykę. I zacząłem się nimi bawić. Po pewnym czasie miałem całą tę wiedzę we krwi i nie musiałem już myśleć o technice. Kluczowe są znajomość i zaufanie do sprzętu, którego używasz – uśmiecha się.

Jak uzyskać najlepsze techniki oświetleniowe

 3 wskazówki Andrea Belluso:

  • Zbuduj bazę wiedzy o narzędziach do kształtowania światła. Poświęć czas, aby dowiedzieć się wszystkiego o ich właściwościach. Jeśli możesz to kup je lub wypożycz – nie pożałujesz.
  • Używaj całego dostępnego światła. Istnieje powszechna opinia, że nie należy używać lampy błyskowej, ale wynika głównie z nieznajomości możliwości lamp błyskowych. A lampa może nadać zdjęciom wyrazistości i dramatyzmu lub stworzyć naturalnie wyglądające światło. Nad lampą błyskową masz zawsze kontrolę.
  • Wyjdź i działaj! Używaj swojej wyobraźni i kreatywności – tylko Ty decydujesz, co się sprawdza i co sprawia Ci przyjemność.

Nie ma czegoś takiego jak najlepsza konfiguracja oświetlenia

Andrea uważa, że nie istnieje „idealne konfiguracja oświetlenia”. Najlepsze ustawienia, to te, które fotograf stworzy indywidualnie dla każdego zdjęcia, nie oparte na żadnych regułach czy wytycznych innych osób., ale tylko na podstawie tego, co w danej sytuacji wydaje się najlepsze dla fotografa. „Cała sztuka polega na tym, by być dogłębnie szczerym wobec siebie podczas pracy i zawsze komponować światło tak, by zapewniło jak najlepszy efekt końcowy, z punktu widzenia klienta, produktu i wszystkich osób biorących udział w sesji – w tym fotografa”.

Miękkie światło dla jasnego i romantycznego akcentu

„Stosując miękkie światło bez wątpienia uzyskach wspaniały efekt. Osobiście używam miękkiego światła, gdy chcę wykonać zdjęcie bez cienie i zbędnego dramatyzmu. Dzięki zastosowaniu dwóch softboxów przed modelem lub przedmiotem światło będzie jeszcze bardziej miękkie. Trzeba tylko pamiętać, by softboxy były wystarczająco blisko fotografowanego obiektu, bo im są dalej, tym światło będzie twardsze” mówi Andrea.

 Jak stworzyć jeszcze bardziej miękkie światło:

  • Zwiększ ilość światła używając dwóch softboxów. Im większe źródło światła, tym bardziej miękki będzie efekt.
  • Ustaw światło blisko fotografowanych obiektów. Odsuwając światło sprawiasz, że staje się twardsze.

Mieszanie światła twardego i miękkiego

„Istotą tworzenia mieszanego oświetlenia jest traktowanie różnych części zdjęcia na różne sposoby. Możesz chcieć mieć ogólnie miękkie światło na zdjęciu, ale także chcieć uzyskać większy kontrast i szczegóły jednego konkretnego elementu. Dodanie twardego, skupionego światła skierowanego na ten element pozwoli uzyskać ten efekt. Przykładem może być portret z miękkim światłem i bardzo wąskim i skupionym światłem twardym, aby wyodrębnić diamentowy naszyjnik na modelu” mówi Andrea.

Po co mieszać twarde i miękkie światło:

  • Aby każdy element zdjęcia traktować indywidualnie.
  • Aby skorzystać z zalet obu typów oświetlenia na tym samym zdjęciu
  • Aby wyodrębnić niektóre obszary, a inne zmiękczyć na tym samym zdjęciu.

Na tym zdjęciu zastosowałem twarde światło na modelkach, aby stworzyć więcej dramatyzmu i uzyskać ostrzejszy obraz. Jako głównego źródła światła użyłem Fresnel Spot, a boki modelek doświetliłem miękkim światłem za pomocą softboxów RFi 1×6, by uzyskać zmiękczenia włosów i pleców” wyjaśnia Andrea.

 

„Dokładnie poznaj światło. Nie wykluczaj niczego, co jest z nim związane”

Kombinacja z wieloma źródłami światła

Ten rodzaj ustawienia wielu źródeł światła Andrea wymyślił, gdy chciał stworzyć dramatyczne zdjęcie martwej natury, ale z modelami. Inspiracją było zarówno skomplikowane oświetlenie martwej natury, jak i techniki oświetlenia filmowego. „Uważam, że tego rodzaju oświetlenie jest bardzo korzystne, gdy chcę stworzyć coś wyjątkowego, z precyzyjnym oświetleniem i odpowiednią ilością dramatyzmu, aby zaangażować uwagę widza w zdjęcie. To właśnie uważam za „malowanie światłem”. Wyznaję filozofię, by działać jak najwięcej ze światłem i aparatem w trakcie sesji, a jak najmniej w postprodukcji”.

Przy ustawianiu wielu źródeł światła Andrea korzysta z techniki czarnego płótna. Oznacza to, że początkowo utrzymuje scenę na czarno, dopóki nie rzuci światła w precyzyjny sposób na elementy, które chce przedstawić. „Wybieram narzędzia kształtujące światło dla każdego elementu, który chcę pokazać, w zależności od tego, jak chcę wyróżnić ten konkretny element. Następnie albo prześwietlę albo niedoświetlę każde ze źródeł światła na zdjęciu, w zależności od pożądanego efektu. Zupełnie jak malarz, który stosuje różny nacisk na pędzle. W końcu narzędzia do kształtowania światła są jak „pędzle do malowanie światłem” dla fotografa.

„To zdjęcie zostało stworzone przy użyciu jednego z moich bardziej subtelnych ustawień światła. Wąskie i skupione źródła światła podkreślają różne elementy obrazu przy różnych mocach i odległościach. Wszystkie narzędzia do kształtowania światła tworzą swoje unikalne efekty w tym samym czasie i harmonijnie łączą się w całość”.

„Na dwóch modelkach użyłem tylko twardego światła za pomocą Zoom Reflector z gridami i snootami. Twarze modelek oświetlono dwoma różnymi narzędziami do kształtowania światła – modelkę po lewej stronie zdjęcia oświetlał Zoom Reflector z gridem 10°, twarz modelki po prawej stronie oświetlał Fresnel Spot. Celem było stworzenie dwóch różnych tekstur skóry na modelkach.”

Używaj wielu źródeł światła, gdy:

  • Chcesz naprawdę „malować światłem
  • Chcesz stworzyć wiele różnych efektów oświetleniowych na tym samym ujęciu
  • Chcesz traktować każdy element zdjęcia osobno.

Baw się dobrze ze wszystkimi narzędziami do kształtowania światła

Kiedy pytam Andrea, czego by nigdy nie użył, jeśli chodzi o oświetlenie, waha się tylko przez chwilę i mówi z pewnością w głosie: „Żadne ujęcie nie jest takie samo, jak następne. Nigdy nie planuję z wyprzedzeniem tego, jakiego oświetlenia użyć lub nie. Wolę raczej wybrać coś nieoczekiwanego, niż przyjąć założenie, że powinienem używać określonego światła. Ponieważ znam mój sprzęt Profoto i wiem, co mogę dzięki niemu uzyskać, to wiem, że jego wykorzystanie zawsze przyniesie świetne efekty, o ile zaangażuję swoją wyobraźnię i kreatywność. Jest dla mnie niezwykle ważne, aby nie ograniczać swojej pracy do określonego stylu lub techniki – ponieważ możliwości oświetlenia są nieograniczone! Bardzo się cieszę, że mogę w życiu robić to, co naprawdę kocham. Zasadniczo zarabiam pieniądze na czymś, co wielu nazwałoby zwyczajnym hobby, a czym ja mogę się bawić, eksperymentować i wypróbowywać nowe rzeczy. Mogę szczerze powiedzieć, że każdego dnia świetnie się bawię!”

O Andrea Belluso

Rodzaj fotografii: Specjalizuje się w fotografii Fashion and Beauty. Ale uprawia też fotografię motoryzacyjnę, kulinarną, portretową i dzieł sztuki
Fotografem jest od: 1981 roku
Narzędzi do kształtowania światła Profoto używa od: 1991 roku
Gdybyś mógł kupić tylko jedną lampę Profoto i jedno narzędzie do kształtowania światła, to co byś wybrał?: Prawdopodobnie kupiłbym Profoto B10 Plus i parasolkę Deep XL White jako kompletny zestaw, a dodatkowy wypożyczyłbym D2B1XPro-10 i C1 oraz wszystkie dostępne narzędzia do kształtowania światła.