Systemy oświetlenia - Co zyskujemy przy użyciu zewnętrznej lampy błyskowej? Część I

Systemy oświetlenia - Co zyskujemy przy użyciu zewnętrznej lampy błyskowej? Część I

opublikowano 2017-09-07 13:50:40 przez Foto - Plus

Oświetlenie fotografowanej sceny ma kluczowe znaczenie dla tworzonej atmosfery, która przekazuje nasze artystyczne zamierzenia. Jeśli widzicie, że w waszych zdjęciach zrobionych z użyciem lampy blyskowej nie wszystko wychodzi tak jak zaplanowaliście, poświęćcie chwilę na przeczytanie tego artykułu. Przedstawiamy tu kilka narzędzi i technik, które pozwolą na uzyskanie profesjonalnych efektów przy użyciu zewnętrznych, systemowych lamp błyskowych. Zatem do lektury, a potem do testów!

Liczba przewodnia — zewnętrzna lampa błyskowa to w większości przypadków większy zasięg

„Liczba przewodnia” określa zdolność lampy do oświetlania odległych obiektów. Jest ona równa iloczynowi maksymalnej odległości między lampą a obiektem i odpowiedniej wartości przysłony: liczba przewodnia = odległość (m) x przysłona (wartość F).

Liczba przewodnia 60 (w metrach, dla ISO 100) oznacza na przykład, że obiekt odległy o 15 metrów zostanie prawidłowo oświetlony przy wartości przysłony F4 (60 = 15 x 4). W przypadku zmniejszenia otworu przysłony do F8 odległość maksymalna zmniejszy się o połowę: prawidłowo oświetlone będą więc obiekty odległe o nie więcej niż 7,5 metra (60 = 7,5 x 8). By zwiększyć zasięg lampy błyskowej bez zmiany parametrów ekspozycji, należy zwiększyć czułość ISO matrycy.

Zmiękczanie cieni i zwiększanie głębi

Niezależne od aparatu, zewnętrzne lampy błyskowe mogą zwiększyć głębię obrazu, na co nie pozwalają lampy wbudowane w aparat. By poprawić plastykę obrazu powinniśmy odbić światło lampy od pobliskiej powierzchni, na przykład ściany czy sufitu. Pozwala to uzyskać bardziej naturalne oświetlenie i większą głębię. Różnica może być znacząca, a ponieważ lampa błyskowa pozostaje na aparacie, można zachować maksimum mobilności i szybkości. Odbicie światła z lampy pozwala również na szersze pokrycie kadru, niż w przypadku fotografowania z palnikiem ustawionym na wprost. Odbicie światła idealnie sprawdza się na przykład przy oświetlaniu grup osób. Tak rozproszone i rozprowadzone światło, oferuje delikatniejszy, bardziej wyrafinowany efekt niż w przypadku błysku bezpośredniego. Rzecz jasna odbicie światła możliwe jest gdy posiadamy lampę z ruchomą głowicą, najlepiej by umożliwiała obrót w dwóch płaszczyznach. Przykładem takiej lampy może być SONY HVL-F60M.

 

Praca z lampą przy krótki i długich czasach ekspozycji

Aby uzyskać klasyczny portret z rozmytym tłem w intensywnym oświetleniu, trzeba nastawić krótki czas otwarcia migawki i duży otwór przysłony. Bardzo często w takich warunkach przydaje się lampa, dzięki której możemy doświetlić scenę eliminując niepożądane cienie. By móc w takich warunkach bez zmiany parametrów ekspozycji użyć lampy błyskowej będziemy potrzebowali sprzętu (zarówno aparatu jak i lampy) z funcją HSS, która pozwala synchronizować błysk z krótkimi czasami otwarcia migawki. 

Synchronizację z długimi czasami ekspozycji stosuje się, gdy długi czas naświetlania jest potrzebny do odpowiedniego naświetlenia tła w trudnych warunkach oświetleniowych np. w pomieszczeniu lub w nocy. Matryca aparatu rejestruje wówczas obiekty oświetlone błyskiem lampy, jednak migawka pozostaje otwarta na tyle długo, że matryca jest w stanie zarejestrować również światło o mniejszym natężeniu pochodzące z tła. Dzięki temu można uzyskać równomiernie naświetlone zdjęcia, na których wyraźnie widać główny motyw i tło.

Jeśli nie użyjemy odpowiednio długiego czasu ekspozycji, matryca zarejestruje jedynie obiekty na które padło światło lampy. Światło o małym natężeniu pochodzące z tła nie zostanie zarejestrowane, a obraz w efekcie będzie przedstawiał tylko pierwszy plan sceny.

Zachęcamy do przeczytania części II poruszającej kwestię zdalnego wyzwalania lamp błyskowych, która niebawem ukaże się na naszym blogu.

Napisz komentarz

    Nie ma jeszcze komentarzy pod tym wpisem! Napisz pierwszy komentarz!